Scientometrics

وبلاگ شخصی دکتر محمد سعید رضائی زواره، فعال حوزه علم سنجی و اخلاق نشر در پزشکی
  • Scientometrics

    وبلاگ شخصی دکتر محمد سعید رضائی زواره، فعال حوزه علم سنجی و اخلاق نشر در پزشکی

مشخصات بلاگ

✅ گزارشهایی از وضعیت کمی، کیفی و اخلاقی پژوهش ایران بویژه در علوم پزشکی
✅ نشر مقالات جالب و جدید پزشکی

🔺نویسنده:‌ محمدسعیدرضائی زواره

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۵۹ ب.ظ

خلاصه مقاله جاما در مورد بیماری کوید19

خلاصه مقاله جاما در مورد بیماری کوید19

✅ ویژگی های ویروس
نام آن2019-nCoV بوسیله ی سازمان جهانی بهداشت یا SARS-CoV-2 توسط International Committee on Taxonomy of Viruses می باشد. 
ویروس برای ورود به سلول میزبان از یک densely glycosylated spike (S) protein استفاده می کند و با تمایل بالا به گیرنده ی angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) در انسان متصل می شود.
داده های تایید نشده حاکی از آن است که مردان آسیایی تعداد بیشتری از سلولهای بروزدهنده ی ACE2 را دارند و این شاید دلیل شیوع بیشتر این بیماری در مردان باشد. 

✅ اپیدمیولوژی
دوره ی کمون بر اساس اطلاعات فعلی بین یک تا چهارده روز می باشد. میانه آن 5 تا 6 روز است. گزارش 24 روز هم وجود داشته است. ویروس از طریق large droplets منتقل می شود اما در خون و مدفوع هم دیده شده است. انتقال از افراد بدون علامت هم به نظر امکان پذیر است. انتقال از مادر به جنین به نظر می رسد که وجود نداشته باشد اما مطالعات بیشتری لازم است. 

✅ ویژگی های بالینی
میانه سنی بیماران 50 سال است. در مردان شیوع بیشتری دارد. تقریبا 25% موارد بیماری سیر شدید پیدا می کند. 10% بیماران به تهویه ی مکانیکی نیاز پیدا می کنند. سیر بهتری از بیماران در جوانان و بچه ها گزارش شده است. در 83 تا 98 درصد بیماران تب وجود دارد. سرفه ی خشک در 76 تا 82% بیماران وجود دارد. خستگی و درد عضلانی در 11 تا 44 درصد بیماران وجود دارد. لنفوپنی در 70%، PT و LDH افزایش یافته در 58 و 40 درصد بیماران وجود دارد. رادیوگرافی ساده قفسه سینه و سی تی ریه به ترتیب bilateral patchy infiltrates  و ground-glass infiltrates را نشان می دهند 

✅ میزان Case-Fatality Rate
در خارج از استان Hubei میزان آن بین یک تا دو درصد می باشد. که با سن بالاتر و کوموربیدیتی افزایش می بابد.

✅ اسکرین و تست
فعلا توصیه می شود فردی که دارای علائم تنفسی و تب است و سابقه سفر به چین یا تماس نزدیک با فرد مبتلا یا احتمالا مبتلا را دارد تست شود. نمونه توصیه می شود تا nasopharyngeal  باشد و نه throat swab و ایده آل آن است که از lower respiratory tract sample مثل induced sputum یا bronchoalveolar lavage باشد. علاوه بر آن نمونه از Serum samples هم می تواند باشد.

✅ مراقبت بالینی و درمان
درمان حمایتی و اکسیژن باید انجام شود. کورتون توصیه نمی شود. داروی remdesivir می تواند موثر باشد. علاوه برآن lopinavir/ritonavir هم در مدل حیوانی استفاده شده است. داروی favilavir توسط چین مورد بررسی قرار گرفته است. بیش از 100 کارآزمایی بالینی فعلا در حال اجرا می باشد. 

✅ پیشگیری
بیش از 11 واکسن در حال ساخت و توسعه می باشد. فاز یک مطالعه ی  واکسن موسسه سلامت آمریکا احتمالا در همین ماه شروع می شود. 
مرکز کنترل بیماری های آمریکا توصیه می کند که پرسنل درمانی تجهیزات کامل حفاظتی داشته باشند. 

Health care workers should wear a gown, gloves, and either an N95 respirator plus a face shield or goggles or a powered, air-purifying respirator

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۱۱
محمد سعید رضائی زواره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی